Elektrikli Araçlar

Elektrikli araçlarda Çin tehdidi Avrupa’yı telaşlandırdı

Çin'den gelebilecek potansiyel rekabet, ucuz batarya teknolojisi ve tüketici güvenine ilişkin endişeler, 25.000 avronun altında bir elektrikli araç dalgasına yol açtı

elektrikli araçlarAvrupa otomotiv pazarında, özellikle uygun fiyatlı elektrikli araç segmentinde olumlu bir değişim yaşanıyor gibi görünüyor. Sadece birkaç yıl önce, minik araçlar ve giriş seviyesi küçük hatchbackler gibi uygun fiyatlı araç arayan Avrupa alıcıları için durum pek iç açıcı değildi. Ancak, son gelişmeler bu trendin değişmekte olduğuna işaret ediyor.

Avrupa’da minik araç segmenti, 2022’de Citroen C1, Skoda Citigo ve Ford Ka gibi ana modellerin pazardan çekilmesiyle önemli bir düşüş yaşadı. Avrupa’da üretilen düşük maliyetli batarya-elektrikli araç, Çin’den gelen yeni oyuncuların tehdidine karşı bir çözüm olarak ortaya çıkarken bölgedeki yaşam maliyetinin artmasına dair büyüyen endişelere de yanıt veriyor.

Son duyurulan modeller arasında, Stellantis ve Renault Grubu’nun Avrupa’da üretilen elektrikli araçları 20.000 Avro’dan daha az bir fiyatla satmayı planladığı açıklandı. Volkswagen Grubu, zaten tamamen elektrikli ID2’yi 25.000 Avro’dan daha düşük bir fiyatla satmayı planladığını açıklarken, CEO Oliver Blume, ikinci yarıda belki de ID1 adı altında 20.000 Avro’dan daha düşük bir elektrikli aracın gelebileceğini söyledi.

Berlin yakınlarında büyük bir fabrikaya sahip olan Tesla, muhtemelen 25.000 Avro’dan daha düşük maliyetli küçük bir elektrikli aracın gelişimini hızlandırabilir. Hyundai/Kia, Avrupa’da i10 minik aracı ve i20 küçük aracı yerine geçecek uygun fiyatlı elektrikli araçları olacağı açıklamasını yapmıştı zaten.

Bir katalizör, bol ve ucuz hammaddeler kullanan lityum demir fosfat (LFP) pillerdeki iyileştirmeler ve  LFP’nin depolanan kilovat başına maliyetinin, nikel manganez kobalt (NMC) pillere göre yüzde 30 daha düşük olması bu pillerin kullanımını arttıracak.

Renault ve Stellantis, en düşük maliyetli modellerinde bu düşük maliyetli LFP pilleri kullanacaklar; Stellantis, Çin’in CATL şirketiyle bir anlaşma yaparak Avrupa’da LFP pilleri üretecek bir giga fabrika inşa etmeyi planlıyor.

Son hamleler aynı zamanda Avrupa’nın hem bir elektrikli araç tedarik zinciri hem de bölgede ucuz araçlar üretme yeteneğini geliştiremediği endişelerini gözler önüne seriyor. Otomobil üreticileri, COVID kaynaklı arz kıtlığı ve artan enerji maliyetlerine yanıt olarak 2020’den bu yana ortalama satış fiyatlarını büyük ölçüde artırırken tüketici güveni azalıyor ve şirketler bu fiyat artışlarının sürdürülemez olabileceğini de kabul ediyorlar.

Avrupa’da üretilecek ve satılması beklenen uygun fiyatlı elektrikli araçların özeti

Citroen e-C3 Citroen New e-C3: Stellantis markası, Ekim ayında Yeni e-C3 küçük hatchbacki 23.300 Avro başlangıç fiyatıyla satacağını duyurarak Avrupa’da üretilen 25.000 Avro’nun altındaki elektrikli araçlarda buzları kırdı. Ardından daha düşük menzilli bir modelin 2025’te 19.900 Avro’ya geleceğini söyleyerek çıtayı yükseltti. Yeni C3, otomobil üreticisinin Hindistan ve diğer yükselen ve gelişmekte olan ekonomiler için geliştirdiği Smart Car platformuna dayanıyor.

Fiat Panda ilhamlı model: Fiat marka CEO’su Olivier Francois Ağustos ayında verdiği bir röportajda, 25.000 Avro’nun altında Panda’dan esinlenen gösterişsiz bir modelin Temmuz 2024’te tanıtılacağını söyledi. Opel/Vauxhall ve Peugeot’nun eşdeğer modelleri gibi bu model de Smart Car platformuna dayanacak. Yeni Panda Sırbistan’da üretilecek.

VW ID GTI koncept VW markasının ID2‘si: Volkswagen Grubu, tamamen elektrikli ID2’yi 25.000 Avro’dan daha az bir fiyatla satmayı planlıyor, belki de ikinci yarıda 20.000 Avro’dan daha düşük bir EA (muhtemelen ID1 adı altında) gelebilir.

Hyundai/Kia: Hyundai Avrupa’nın pazarlama şefi Andreas-Christoph Hofmann yaptığı açıklamada Hyundai’nin pille çalışan bir küçük araç üzerinde çalıştığını ancak üretime hazır bir versiyon geliştirmenin biraz zaman alacağını söyledi. Kardeş marka Kia için de bir versiyon olabilir. Hofmann, “Sektördeki herkes bu tür bir aracın hedefinin 20.000 Avro olduğunu biliyor” dedi. Hyundai ve Kia’nın Doğu Avrupa’da düşük maliyetli üretim tesisleri bulunuyor ve Hyundai’nin ülkemizdeki fabrikası şu anda i10 ve i20 modellerini üretiyor.

Renault 5 koncept Renault Grubu: Renault Grubu CEO’su Luca de Meo, 2024 yılında piyasaya sürülecek olan Renault 5 küçük otomobilin yaklaşık 25.000 Avro’ya satılabileceği fikrini ortaya atmıştı ve geçen hafta yatırımcılarla şirketin elektrikli araç yan ürünü Ampere hakkında konuşurken hedefin bu olacağını doğruladı. De Meo’nun bir de sürprizi vardı: Renault, 2026 yılında 20.000 Avro’nun altında bir fiyata satılacak bir EV olarak piyasaya sürülecek yeni nesil bir Twingo üretecek. Renault 5 kuzey Fransa’da üretilecek; Twingo hakkında resmi bir açıklama yok, ancak Slovenya güçlü bir olasılık.

Tesla: Tesla uzun zamandır Model 3’ün altında yer alacak düşük maliyetli bir model hakkında spekülasyon yapıyordu, ancak ABD merkezli üreticiden çok az somut duyuru geldi. Son haber bu ayın başlarında geldi, Tesla’nın Berlin yakınlarındaki fabrikasında 25.000 Avroluk bir otomobil üreteceğini açıklandı. CEO Elon Musk’ın yılda 20 milyona kadar otomobil satmak istediğini söylemesi ve düşük fiyatlı modellerin, yılda 1 milyon adede çıkarılması planlanan Berlin de dahil olmak üzere, hacimleri artırmanın en kesin yolu olması, dengeleri değiştirebilecek bir faktör olarak öne çıkıyor.

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu